keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Syksyn värit

Näen punaista... siksi koska ärsyttää:

Näen ruskeaa kuolevaa maisemaa. Näen rapaisia vesilammikoita. Näin aamulla nurmen olevan valkoinen... oli pakkasta. Näen tummansinisen viiman, joka pureutuu luihin ja ytimiin yrittäen saada leukaperäni väpättämään kylmästä. Näen mätäneviä, rumanvärisiä kesäkukkia; niitä, jotka toivat iloa ja väriä elämääni pari kuukautta sitten, tanssien keltaisessa, lämpimässä kesätuulessa tyytyväisenä saaden katselijansa hymyilemään...

Tiedän, että lasten vaatetilanne pitäisi käydä pikaisesti läpi. Ja siksi näen taas punaista. Ainainen vaaterumba, joka ikinen syksy, talvi, kevät, kesä. Vaaterumba on todellakin mielessäni kirkuvan punainen. Onko välikausikenkiä? Missä hanskat? Äiti, tarttisin pipon, missä ne on? Varpaat jäätyy, onko villasukkia? Ulkohousut on kateissa. Ei nää enää sovi... Paksumpi takki... ynnämuuta!

Kylmä, kylmä, kylmä! Varmaankin tuli jo selväksi, että mä en oo yhtään syysihminen. Ennen olin, nyt en ole! ;) Joskus vuosia sitten osasin nauttia jokaisesta vuodenajasta ja ottaa niistä ilon irti, oli ne sitten minkä värisiä tahansa. Nyt musta on ilmeisesti tullut niin mukavuudenhaluinen ruusunpunaisine aurinkolaseineni, että tykkäisin elää pelkässä kesässä. Tai no, vuoronperään vois vaihdella kevät ja kesä.

Yritän, joo kyllä, yritän repiä huumoria myös tästä vuodenajasta... onnistumatta siinä kuitenkaan. Kylmässä värjöttelyä, pimeässä kävelyä iltaisin, kun ei lenkille aikaisemmin ehdi... miten siitä voi tykätä? Otan mielelläni vinkkejä vastaan! Ja Ei, ne kynttilät EI oo ratkaisu. Osaan polttaa niitä sisällä ja luoda tunnelmaa, mutta ne ei todellakaan korvaa kesäistä auringonpaistetta!!

Eräs fiksu totesi kerran: "Mä oon syntynyt väärään maahan." Ja mä komppaan tuota lausetta täysillä. Mun olis pitänyt syntyä jonnekin lämpimään, missä ei tarvi pukea viittä vaatekerrosta ylleen, kun yrittää lähteä viemään talvella roskapussia roskikseen, tai hakemaan postia portinpielestä. Mä haluan elää maassa, jossa läpsykengillä pärjää ympäri vuoden. Sellaisessa maassa jossa sukkaHousuja (yök) ei edes tunneta!




Satu



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti